Papujen esikäsittely

Olen kasvattanut tänä kesänä puutarhapalstallani sekä pensaspapuja että härkäpapuja, ja tietenkin vaikka mitä muuta. Papujahan ei voi syödä sellaisenaan kuten herneitä vaan ne pitää aina esikäsitellä keittämällä.


Pensaspavut olen keittänyt sellaisenaan kokonaisena, mutta härkäpavut sen sijaan avataan kuoresta ja käsittelyyn otetaan vaan konkreettiset pavut. Härkäpapuja toki voi ihan pienenä syödä kokonaisenakin, mutta minä olen kerännyt niitä vain iso kokoisina.

Joltain nettisivulta (en nyt enää muista mistä) luin, että härkäpavut pitäisi vielä kuoria keittämisen jälkeen. Mutta epäilen tuon blogin kirjoittajan tietämystä. Hän on varmaan ymmärtänyt väärin sen kuorimisen. Minä en ainakaan ole huomannut, että keittämisen jälkeen härkäpavussa vielä olisi jotakin epämiellyttävää kuorta.


Sekä härkäpapuja että pensaspapuja pitää keittää 10 minuuttia. Sen jälkeen niistä voi tehdä maittavaa ruokaa tai ne voi säilöä pakastimeen. Pitääkin jakaa teidän kanssanne myöhemmin muutama hyvä ruokaresepti härkäpavuille.





Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Savustettu nieriä

Blogin uudistaminen

Paksuneulanäytteessä